De opkomst van de paper wrap
Dit voorjaar rolde de eerste paper wrap productie van de band van Senefelder Misset. De Doetinchemse drukkerij investeerde vorig jaar flink in een nieuwe seallijn met de mogelijkheid om magazines in zowel plastic folie al een papieren wikkel te verpakken. Maar wat zijn nou eigenlijk de voordelen van een paper wrap?
“Duurzaamheid is de belangrijkste beweegreden voor onze klanten om over te stappen op paper wrap”, vertelt Thomas Spekschoor, technisch directeur bij Senefelder Misset. “Sommigen kiezen voor paper wrap omwille van discretie. Een aantal titels wordt altijd verpakt in zwarte, niet doorschijnende folie. Of er wordt een schutblad gebruikt dat op en/of onder het blad ligt zodat verzending naar abonnees discreet gebeurt. Ook in dit geval zou een paper wrap een prima alternatief zijn, omdat je hier niet doorheen kunt kijken.”
Logo
Net als bij folie kunnen op de paper wrap de NAW-gegevens van de abonnees worden afgedrukt. De printruimte op een paper wrap is echter veel groter dan alleen de witte baan bij folieverpakking. “We hebben gekozen voor een nieuwe seallijn waarbij we gebruikmaken van een nieuw printsysteem voor het paper wrappen. We hebben op dit moment een printbereik van tien centimeter breed over de hele lengte van de paper wrap. Je zou er dus voor kunnen kiezen om, naast de NAW-gegevens, nog meer op de paper wrap te printen, bijvoorbeeld het logo van de betreffende titel. Deze kan tijdens de productie in een hoge resolutie in zwart tinten op de paper wrap worden geprint. In eerste instantie is dat handig vanwege de herkenbaarheid: als de paper wrap bij iemand thuis op de mat valt, dan ziet hij in één oogopslag van wie het afkomstig is en wat erin zit.”
Duurzamer dan folie
Over eventuele nadelige gevolgen voor paper wrap producties vanwege stijgende papierprijzen maakt Spekschoor zich geen zorgen. “De prijzen van folie stijgen ook, net als eigenlijk die van alle grondstoffen. Uiteindelijk zullen de prijzen wel weer gaan zakken. Ik verwacht juist dat paper wrap de toekomst heeft, omdat het duurzamer is dan folie. Ook is het niet meer zo kostbaar als een paar jaar geleden. Toen waren de papiersoorten voor het paper wrappen nog een stuk zwaarder. Folie is weliswaar nu nog altijd veel dunner en lichter in transport, maar om folie te maken zijn wel fossiele grondstoffen nodig. Ook is het recyclingproces heel complex. Komt het in het milieu terecht, dan wordt het niet afgebroken. Kijk naar producenten van wattenstaafjes, koffiebekers en andere single use plastics; ze gaan allemaal over op papier. De enige industrie waar plastic moeilijk uit te bannen is, is de voedingsmiddelenindustrie. Wil je iets vers houden, dan heb je toch iets van kunststof nodig, met andere materialen lukt dat niet. Dat geldt niet voor tijdschriften.”
Spekschoor ziet ook een intrinsieke motivatie bij klanten van Senefelder Misset om na te denken over alternatieven voor folie. “Je ziet dat de paper wrap echt in opkomst is in Nederland. En dat, terwijl het nog niet eens van overheidswege wordt opgelegd. In Frankrijk en Wallonië bijvoorbeeld, geldt een verbod op het gebruik van plastic. Het is mooi om te zien dat uitgevers in Nederland een intrinsieke drijfveer hebben om over te stappen op paper wrap. Dus ja, ik denk dat op den duur kunststof en plastic zullen verdwijnen.”
Papier vs. plastic
De papierproductie heeft een enorme ontwikkeling gemaakt op het gebied van duurzaamheid. Allereerst kent papier een eindeloos hernieuwbare bron (hout) die CO2 opneemt. Daarnaast wordt het milieubewust geproduceerd en is het recyclebaar. In Scandinavië, waar het overgrote deel van het hout voor het productieproces van Senefelder Misset vandaan komt, is het gebruik van duurzame energie normaler dan in de rest van Europa. Ook het productieproces zelf is in de afgelopen decennia veel milieuvriendelijker geworden. De papierfabrieken kennen een duurzaamheidsprogramma wat bijdraagt aan CO2-reductie. Zo planten ze onder andere meer bomen aan dan ze gebruiken.
Hoewel voor een papieren verpakking meer materiaal nodig is dan voor een plastic alternatief, is papier beter recylcebaar. Papieren wikkels kunnen immers zo bij het oud papier. Het inzamelpercentage ligt in Nederland boven de 80%. Het oud papier wordt voornamelijk lokaal (binnen een straal van 500 km) weer verwerkt tot nieuw papier en karton. In Europa wordt momenteel 70% van al het papier met succes gerecycled.
Door strengere afvalrichtlijnen en de EU-doelstellingen wordt er ook steeds meer plastic gerecycled. Om de vervuiling van de zee tegen te gaan, geldt er sinds medio 2021 in heel Europa een verbod op een flink aantal plastic wegwerpproducten. Op 3 juli 2021 is de Europese Single-Use Plastic richtlijn (SUP-richtlijn) van kracht geworden. De richtlijn gaat over de tien plastic producten die mensen het meest aantroffen op het strand. Alle Europese lidstaten moeten zich hieraan houden, dus ook Nederland. Het doel: het verminderen van wegwerpplastic en het meer inzamelen en recyclen van plastic.
Folie die wordt gebruikt voor het verpakken van magazines komt nauwelijks bij het zwerfafval terecht. Desondanks wordt deze verpakkingswijze wel gezien als (mede)oorzaak van dit probleem. Het gevolg hiervan is dat het imago van plastic afval hier sterk onder te lijden heeft en de vraag naar papieren wikkels om tijdschriften toeneemt.
Lees ook: “Kun je tijdschriften beter in papier of in folie verpakken?”
Dit artikel verscheen eerder in Imprintant, hét magazine van Senefelder Misset.