Mediamerken maken steeds vaker specials en vakantieboeken
Uitgevers die zomer-/vakantieboeken uitbrengen is een trend die al een aantal jaren aan de gang is. Daar blijft het echter niet bij. Steeds vaker kiezen uitgevers ervoor om specials in de markt te zetten, naast of in plaats van hun reguliere titel(s). Een ontwikkeling die volgens ‘bladendokter’ Carolien Vader laat zien dat de functie van print verandert.
Magazines lezen populair op vakantie
Het is een bekend fenomeen: de zomer komt eraan, vakantieplannen worden gesmeed en alleen al het vooruitzicht van ontspanning maakt dat mensen meer tijd vrijmaken om te lezen. Uit eerder onderzoek van DPG naar mediagebruik tijdens de zomervakantie blijkt dat meer dan de helft van de ondervraagde vakantiegangers (58%) tijdens de vakantie magazines leest. Vooral vrouwen tussen de 30 en 49 jaar lezen graag. Van hen leest maar liefst 72% magazines op vakantie.
Meer aandacht voor advertenties
Maar liefst 43% van de ondervraagden koopt tijdschriften voor of tijdens een autovakantie en 25% van hen scoort er nog een paar voordat ze het vliegtuig instappen. Het DPG-onderzoek wijst verder uit dat meer dan de helft (52%) van de ondervraagden aangeeft magazines op vakantie met meer aandacht te lezen dan thuis. Ook geeft 20% aan op vakantie beter te letten op de advertenties in een magazine.
Vechten om aandacht consument
Vroeger werden zomer-/vakantieboeken voornamelijk gemaakt voor kinderen. Denk aan het Tina Vakantieboek of het Donald Duck Vakantieboek waarmee kinderen zich op weg naar de camping in Zuid-Frankrijk urenlang konden vermaken. Die tijd is echter al lang voorbij. Libelle, Kek Mama, Linda., Psychologie Magazine, Quest, Vogue; tegenwoordig heeft ieder vooraanstaand mediamerk een eigen vakantieboek waarmee ze in de schappen van de kiosk en de boekhandel vechten om de aandacht van de volwassen consument.
Inspelen op piekmomenten met vakantieboeken
Vader: “Wat je ziet is dat steeds meer mediamerken investeren in vakantieboeken. Dat is wel print, maar een heel ander product, waarmee uitgevers inspelen op piekmomenten in de losse verkoop.” En die zijn belangrijk, aangezien de verschijningsfrequentie van magazines evenals oplages internationaal al jaren dalen en uitgevers op zoek zijn naar andere, nieuwe verdienmodellen.
Specials naast vakantieboeken
Maar het blijft niet meer bij enkel het uitbrengen van zomer-/vakantieboeken. Volgens Vader komt dit omdat de functie van print verandert.” Je ziet bijvoorbeeld dat steeds meer merken ervoor kiezen om specials uit te brengen in plaats van een regulier maandnummer. Zo’n special heeft vaak een veel langere shelf life en een bewaarfunctie.”
Minder periodiek, meer cadeau
Zo bracht vtwonen, winnaar van de Mercur Magazinemerk van het Jaar 2020, in het coronajaar maar liefst vier specials uit, waaronder over de tuin (twee edities per jaar), over verbouwen (vier edities per jaar), enkele DIY-specials én een zomerboek. Vader: “Print wordt minder een periodiek, maar meer een cadeau. Magazines krijgen een langere houdbaarheid en een speciale betekenis.”
Bent u op zoek naar een betrouwbare partner voor het drukwerk van uw vakantieboek of special? Of wilt u uw magazine(s) in een paper wrap versturen? Neem dan vrijblijvend contact op met een van onze salesmanagers. Samen met u kijken zij graag wat wij voor u kunnen betekenen.