Papierprijzen stijgen: Senefelder verhoogt voorraden
Papierprijzen zijn het afgelopen jaar flink gestegen. Ook andere verbruiksartikelen zoals inkt, drukplaten en pallets, maar ook transport, zijn fors duurder geworden. Niet alleen papierleveranciers maar ook die van grondstoffen waar papier en andere verbruiksartikelen van worden gemaakt, hebben onder invloed van de coronapandemie hun capaciteit afgeschaald. “Het duurt even voordat zij die weer op peil hebben”, zegt Thomas Spekschoor, technisch directeur bij Senefelder.
Als we het hebben over een forse stijging, dan bedoelen we ook fors. Zo zag de grafische industrie de prijzen van sommige papiersoorten met maar liefst 20% omhoog gaan, die van drukplaten met 5%. “De prijzen van pallets zijn wel 40% duurder geworden. Als je kijkt naar de hoeveelheden die wij als Senefelder inkopen, dan gaat het dus om substantieel grote bedragen.”
Vraag naar papier neemt toe
De stijgende prijzen kennen verschillende oorzaken. Thomas: “De vraag naar papier nam door de coronapandemie af. Om die reden hebben leveranciers capaciteit uit de markt genomen. Nu de economie weer op gang komt en de vraag naar papier toeneemt, hebben ze moeite om die capaciteit weer op niveau te krijgen. Daarnaast speelt een stijgende vraag naar grondstoffen uit met name Azië de grafische industrie in Europa parten. Ook gaan er veel grondstoffen voor papier naar de verpakkingsindustrie die door de coronapandemie flink aantrekt.”
Grondstoffen duurder
Niet alleen de papierprijzen, maar ook die van grondstoffen waar papier en andere verbruiksartikelen zoals inkt en sealfolie van worden gemaakt, zijn fors gestegen. Thomas: “De oud papierstroom is afgenomen, waardoor er minder papierpulp is om papier te produceren. Hoe minder ervan is, hoe minder papier er kan worden gemaakt en hoe sneller de prijs omhoog gaat. Hetzelfde geldt voor het maken van inkt. Hier zijn onder andere aardolie en pigmenten voor nodig. Ook die zijn beperkt voorradig, waardoor er ook op dit soort verbruiksartikelen een forse prijsverhoging is doorgevoerd.”
Leverproblemen grafische industrie
De algehele tendens is dat prijzen in alle industrieën wegens schaarste omhoog gaan. Hierdoor hebben vrijwel alle toeleveranciers van de grafische industrie te maken met leverproblemen. “De economie wordt weer aangezwengeld, maar de industrie kan dat niet bijbenen. Veel fabrikanten hebben in de pandemie processen afgebouwd of zelfs fabrieken stil moeten leggen. Als de vraag vervolgens ineens weer enorm toeneemt, dan kunnen ze niet van vandaag of morgen de capaciteit weer op het oude niveau hebben. Zodra dit het geval is, zal de prijs naar verwachting wel weer dalen. Het is echter koffiedik kijken wanneer dat zal gebeuren. Ik verwacht dat deze situatie zich aanhoudt tot tenminste einde van dit jaar.”
Grootste uitdaging
Volgens Thomas is een goede communicatie met de leveranciers het sleutelwoord. “We zitten als Senefelder kort op de bal. We overleggen continu met leveranciers om ervoor te zorgen dat áls het weer kan, de prijzen omlaag gaan. Onze grootste uitdaging is dat we de artikelen geleverd krijgen. Wat we koste wat kost willen voorkomen is dat we in het najaar geen producties meer kunnen maken omdat het papier, de lijm of de folie op is.”
Voorraden verhogen
Daarom verhoogt Senefelder op dit moment zijn voorraden, zodat er meer buffer is om eventuele leverproblemen op te vangen. Thomas: “Ook kijken we naar alternatieve leveranciers, om onze kansen te spreiden. Leveranciers hebben heel lang niets aan ons doorbelast, maar daar ontkomen ze nu niet meer aan, willen ze zelf nog overeind blijven staan. Ook wij zijn genoodzaakt om een kleine prijsverhoging door te voeren in offertes voor nieuwe klanten. Voor onze bestaande klanten voeren we einde van het jaar de KVGO index door.”
Alternatieve papiersoorten
Wat (potentiële) klanten naast een doorbelasting van alle perikelen merken? “We nemen onze klanten van begin af aan mee in een traject. Gelukkig zien en snappen ze wat er gebeurt. Ook hier is een goede communicatie essentieel. Wat we kunnen doen is samen kijken naar andere papiersoorten, maar de meeste zijn in prijs gestegen. Iedereen in de keten heeft ermee te maken, waar je je titel ook laat drukken.”