Folderbezorger Spotta wil bezorgnetwerk uitbreiden naar brievenbusreclame zoals mailings, sponsored magazines en tijdschriften

Folderbezorger Spotta werkt aan een nieuw bezorgmodel om grootschalig folders te kunnen blijven verspreiden. Met de nieuwe aanpak kunnen consumenten straks zelf aangeven welke reclame-uitingen ze willen ontvangen. Het bedrijf heeft bovendien plannen om zijn bezorgnetwerk uit te breiden naar brievenbusreclame zoals mailings, sponsored magazines en tijdschriften.

Doordat consumenten zelf online hun voorkeuren kunnen selecteren, ontstaat er een gepersonaliseerde bezorglijst voor de Spotta-bezorgers. Dit op maat gemaakte bezorgmodel zal naar verwachting niet alleen de bezorging van folders efficiënter maken, maar ook adverteerders in staat stellen om hun boodschappen doeltreffender te verspreiden.

Grote gevolgen

Ook uitgevers van tijdschriften kunnen baat hebben bij dit nieuwe model, nu Spotta heeft aangekondigd ook tijdschriften te willen gaan bezorgen. “PostNL bouwt zijn servicekaders steeds verder af”, zegt Ronald van Rossum, directeur van Senefelder Misset. “Het aantal aanlevermomenten is afgenomen, ook bij de 48-72-uurs service.” Een trend die volgens hem naar verwachting de komende jaren alleen maar zal doorzetten. “Dit heeft grote gevolgen voor onder meer uitgevers die tijdkritische titels uitgeven zoals omroepbladen, maar ook voor uitgevers van bijvoorbeeld sponsored magazines. Een alternatief zoals dat van Spotta kan in die gevallen uitkomst bieden.”

Hobbels

Voordat het zover is, heeft Spotta volgens Van Rossum nog wel de nodige juridische en operationele hobbels te nemen. “Zo gelden er bepaalde eisen vanuit de Postwet waarmee rekening dient te worden gehouden. Maar Spotta is op dit moment wel de enige verspreider met een landelijke dekking en voldoende personeel om elk huishouden te kunnen bedienen.”

Kansen

Van Rossum noemt het gezond als andere partijen naast PostNL de ruimte krijgen om initiatieven te ontwikkelen. “Ze bieden kansen voor de postmarkt en voor uitgevers die anders tegen een muur lopen”, zegt de directeur. “Wij blijven deze ontwikkelingen volgen en zullen onze klanten informeren en desgewenst adviseren over de mogelijke voordelen voor hun bedrijf.”

Meer weten over de bezorgmogelijkheden? Neem contact op met een van onze salesmanagers.